Slakthuset och skyskrapan (Bokmässeinköp I)

30 september, 2009

Bild 033

Bokmässan är till ända och förutom en del häng i Ord&bilds monter, en hel del fester och minglande och några seminarier, ett antal bokinköp. I Arkivs monter köpte jag ett exemplar av Marco D’Eramos Chicago-studie Slakthuset och skyskrapan, där han som en sentida Walter Benjamin spårar stadens tecken och det ekonomiska system dess utveckling är intimt förknippad med. Naturligtvis skulle jag vilja kombinera med en fördjupning i Chicago-skolans stadsteorier som växte fram på 1920-talet. Så till exempel i svenskättade Nels Anderssons Hobon: en sociologisk studie av den hemlöse mannen som kom i svensk översättning (nyutgåva?) för något år sedan. Men just nu blir det istället en parallelläsning med Bobo Karlssons nyutkomna Urban Safari, som efter några lästa kapitel å ena sidan gör att jag vill hoppa på första bästa flyg till tunnelbanor, avgaser och en stad som aldrig sover: jag vill bli knockad av staden! Men samtidigt som boken är välskriven och Karlsson är påläst hakar jag upp mig på passager som den där prostituerade i Bangkok liknas vid kackerlackor och på stilen och de producerade åsikterna som, i släktskap med Per Hagman, mest blir en skildring av den privilegierade mannens rörelse mellan storstädernas nätter och barliv.     

 

Foto: Undertecknad (Dubai, januari 2008)

Kommentera

