Dubai och finanskrisen

12 oktober, 2009

Bild 113

För snart två år sedan var jag i Dubai, med syfte att skriva något om  baksidorna av stadens hysteriska utveckling och uppmärksamhetstörstande projekt. Besöket resulterade bland annat i en artikel i Ord&bild och var en utgångspunkt för min magisteruppsats i Kulturstudier. Dessutom har jag hållit två föreläsningar på en kurs i Kulturturism på Handels här i Göteborg om Dubai. Både artikeln och min uppsats färdigställdes samtidigt som finanskrisen började spridas över världen och den självklara frågan blev förstås hur mycket som egentligen var en bubbla, hur finanskrisen påverkar Dubai. Först inte alls om man fick tro ett antal notiser i svenska tidningar, där det till exempel hette ”Finanskris? – inte i Dubai” och rapporterades om ännu en invigning av ett hotell med  inhyrda världskändisar.

Något senare hette det ”Skuldtyngt Dubai har festat klart” och nu nyligen rapporterades det att den konstgjorda övärlden ”The World” är på väg att ätas upp av havet. Det verkar alltså inte ha blivit så mycket av den supreme-world class-luxurious-top notch-lifestyle-you name it-bebyggelse på dessa 300 öar som det ryktades att än den ena än den andra världskändisen hade köpt. Under mitt besök åkte jag tillsammans med några engelska journalister och ett TV-team från Dubai båt runt den första palmformade ön och ut till ön ”Storbritannien” i ”The World”. Själva öarna var färdigställda, sandhögar som stigit upp ur havet, men ännu hade ingenting börjat byggas på dem.

Ingen verkar heller vilja använda den Skytrain som under mitt besök ännu höll på att byggas och frågan är vad som kommer hända med alla andra projekt  som var under uppbyggnad eller fortfarande mest var marknadsföringsprodukter, så till exempel ”Falcon City of Wonders”, med kopior av världens alla tänkbara antika och moderna monument. Studenterna på Handels har blivit ganska upprörda när jag visar följande reklamfilm för projektet. Men frågan är förstås framför allt vad som händer med den enorma importerade arbetskraften, byggarbetarna och hemhjälpen och restaurangpersonalen som främst kommer från länder som Indien, Nepal och Filipinerna. Som vanligt får man förmoda att de som redan befinner sig allra längs ner får ta den hårdaste smällen när en spekulativ och hysterisk ekonomi går över styr.

Foto: Undertecknad, Dubai januari 2008, med världens högsta byggnad under uppbyggnad i bakgrunden

Lämna en kommentar