Filmer vi glömt, scener vi minns

4 november, 2009

histoires3

Ibland retas min hjärnas bildbank och jag får en flashback av en specifik filmscen utan att kunna komma ihåg i vilken film scenen hör hemma. Det blir kanske lätt så de gånger man se liter mer ovanlig film på cinemateket eller ser många filmer under kort tid på en festival. Om filmerna inte sätts in i ett sammanhang eller det pratas om dem före eller efter det att man ser dem glider de lätt in i det stora bruset av konsumerade rörliga bilder. Vill minnas att det var just hur Godard lyckades visa detta flöde av rörlig bild från olika epoker och olika typer av filmer som jag tyckte var en  av de stora förtjänsterna med hans mastodontverk Histoire(s) du Cinema. Just nu har jag två filmscener som förföljer mig. För det första en slutscen där filmens huvudkaraktär(er) sätter sig ombord på ett flyplan som precis efter att det har lyft sprängs i luften och just där slutar filmen. Tänker mig av någon anledning att det rör sig om en europeisk regissör i stil med Haneke, men säker är jag inte. Den andra filmen är jag ganska säker på att den är fransk och tänker att den gick på cinemateket för något år sedan. Här rör det sig om en bilolycka på en landsväg vars händelseförlopp återuppspelas flera gånger i filmen. Det förekommer någon typ av otrohetsaffär innan olyckan och jag minns särskilt de långsamma bilderna på ett däck från en av de inblandade bilarna som studsar iväg längs vägen. Tar gärna emot tips från någon med bättre minne eller filmhistorisk kunskap!

2 svar to “Filmer vi glömt, scener vi minns”

  1. Jonas said

    Finns säkert många filmer som slutar med exploderande plan, men en av dom är i alla fall Kieslowskis Ödets nyck.

  2. erikbpersson said

    Tack! Det låter som att det mycket väl skulle kunna vara den. Tillfället jag såg den ligger ungefär rätt i tiden och jag kändes som att det var av någon europeisk regissör.

Kommentera

