Att avbilda det oavbildbara

22 november, 2009

Idag läser jag i Art Monitor (nr. 7-2009) min Ord&Bild-kollega Meira Ahmemulics text om filmen The Message från 1976, där regissören Moustapha Akkad försöker göra storfilm a la Hollywood om Islams födelse utan att bryta mot förbudet att avbilda profeten Muhammed. Spännande text om att i ett visuellt medium gestalta något i visuell frånvaro. Trots att  Muhammeds närvaro är påtaglig i flera scener får man aldrig se honom. Istället blir Profeten så att säga kameran själv, punkten som andra karaktärerna stirrar in i.  Dessutom används förstås musiken i filmen för att understryka profetens närvaro. Låter som en film som väcker frågor både kring religionen och filmmediets estetik. Något att försöka se!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: