Benjamin & Telefonen

24 november, 2009


Walter Benjamin skriver i Barndom i Berlin kring 1900 om familjens nyinstallerade telefon och hur dess skallrande signal mångfaldigades genom Berlinvåningen och visst är det lätt att ett antal telefonmodeller och kommunikationsmedel senare känna igen sig:

”Det fanns ingenting som mildradade det våld med vilket den trängde på mig. Vanmäktig led jag av att den tillintetgjorde respekten för min tid, mina föresatser och plikter; och liksom ett medium fogar sig efter rösten som från andra sidan bemäktigar honom, gav jag efter för första bästa förslag som riktades till mig genom telefonluren.”

 

Illustration: Maja Loiske

Kommentera

