00-talets bästa filmer (Sverige)

17 december, 2009

Senaste numret av FLM har den svenska filmen under 00-talet som tema och har bland annat låtit ett antal filmjournalister lista sina bästa svenska filmer under deceniet och svara på ett antal frågor. Enkätsvaren publicerades dels i tryck form och har under den senaset månaden även publicerats på FLM:s blogg. Nu börjar förstås även listorna över hela världens bästa filmer från 00-talet ploppa upp. Så till exempel på FLM:s blogg eller sajten nollnollfilm.

Å ena sidan har jag ganska svårt för listor av den här typen, något som delvis kanske bottnar i svårighten att själv ställa upp en lista över vilka filmer som egentigen var bäst under en viss tidsrymd. Samtidigt är det förstås intressant att blicka tillbaka och sammanfatta. Får nog vänta några dagar med listan över de internationellt sett bästa filmerna, tänkte till exempel försöka hinna se Hanekes Det vita bandet, som har premiär på fredag, är ju inte omöjligt att den kvalar in.

Så länge ger jag er listan på mina 5 svenska 00-talsfavoriter (även om det tar emot lite att placera Roy Andersson på både första och andra plats och jag inte vet om jag skulle tycka lika bra om Detaljer idag, som jag gjorde när jag såg den på Bio Roxy i Örebro 2003).

1. Sånger från andra Våningen

2. Du levande

3. Gitarrmongot

4. H:r Landshövding

5. Detaljer

Kommentera

