Fucking Glanshammar

23 december, 2009

På plats inför julen hemma hos mina föräldrar i lilla Glanshammar dryga milen utanför Örebro. När Lukas Moodysson debuterade med Fucking Åmål 1998 pratades det om att han hade haft sommarstuga utanför Örebro åt Glanshammar till och att han på resa med Glanshammarsbussarna fått inspiration till filmen. Nerikes Allehanda hade vintern 98/99 med anledning av detta ett stort reportage med titeln ”Fucking Glanshammar” där man hängde utanför ungdomsgården och snackade med moppekillar. Även om denna värld låg långt bort för mig, kunde  den få vem som helst att vilja fly och aldrig någonsin komma tillbaka.  Trots att jag numera kan närma mig 019-området utan att ångesten börjar pumpa genom artärer och vener, så var det inget svårt beslut att i våras stå över återträffen för min 9:e klass, från högstadieskolan Olaus Petri på norr i Örebro. Däremot kommer jag förstås, som traditionen bjuder och tillsammans med alla andra hemvändare, att gå ut  på juldan i Örebro, ett småstadens fenomen som det bloggats och Twittrats om senaste dagarna. Björn Wiman på Expressn efterlyser till exempel en skönlitterär skildring av denna lantliga företeelse.

Kommentera

