Lustiga Typer

12 februari, 2010

Min första film på Berlinalen blev ryska Veselchaki (ungefär Lustiga typer), som också var öppningsfilm i sektionen Panorama. Här handlar det om en kabaré i Moskva för transvestiter. En och halvtimme dans, fjädrar, paljetter och intriger på kabaré i ett homofobt ryskt samhälle. Först känns nivån ganska låg, nästan amatörmässigt, med ett gäng överdrivet stereotypa karaktärer och en del billiga skämt. Men vartefter jag vänjer mig vid ryskan, känns både filmen och karaktärerna ganska roliga. Vi rör oss bakåt till Sovjettiden och från Moskva ut på den ryska landsbygden. Visst hinns det med att dricka en hel del vodka, men ju längre filmen lider verkar regissören blir varmare i kläderna och vågar ta ut de formmässiga svängarna lite och det våldsamma  slutet är snyggt upplagt.

Idag har jag hunnit med pressvisningen av Polanskis The Ghostwriter (mer om det senare) där jag i väntan på filmen pratade svensk stumfilm med en amerikansk journalist. Nu dags för åtminstone två filmer från Panorama-sektionen, brittiskt och italienskt denna gång.

Kommentera

