Kinomaniacs

21 februari, 2010

Idag säger Färgläran grattis till Babak Najafi som vann pris för bästa debutfilm på festivalen. Vi gratulerar även Ruben Östlund som i veckan vann pris för bästa kortfilm. Det gick alltså ändå ganska bra för svenskarna i Berlin. Vann guldbjörnen gjorde däremot den turkiska filmen Bal som jag tyvärr missade att se, men förmodligen får jag en ny chans.

Lördagen spenderades för egen del till stor del i västra Berlin. Riktigt tysk mat till lunch tillsammans med Emil med familj som är i Berlin över helgen. Sedan åkte jag till den lilla kvartersbiografen Eva Lichtspiele i Wilmersdorf, där två festivalfilmer visades igår, som en del av festivalens tema att varje kväll visa film på en ny mindre biograf i någon av Berlins stadsdelar. Jag pratde med äldre film- kvartersbiografsentusiaster och följde sedan den lilla uppståndelse som uppstod när en av skådespelarna till den första av de två filmerna – Fassbinders Die Ehe der Maria Braun – anlände till biografen. Eftersom filmen var utsåld och inga platser var vigda åt ackrediterade blev det ingen film för min del. Istället middag med Meira nära Savignyplatz. På vägen dit åkte jag en liten bit på tunnelbanans linje U7, vars stationers design tillhör favoriterna i Berlin, med sina ofta oväntade färgkombinationer.

Idag sista dagen på festivalen och några sista filmer skall jag nog hinna med. Imorgon Göteborg. Bio i veckan någon?

Kommentera

