En Comeback – Bättre i Berlin, del II

11 juni, 2010

Färgläran ber alla (eventuella) trogna läsare om ursäkt för det långvariga uppehållet från den digitala världen. Luften gick väl helt ur efter besöket på Berlins filmfestival och istället har jag ägnat mig åt, tja vad då?  Förutom jobb på universitetet har jag bland annat skrivit en längre text om Banksys film Exit Through the Gift Shop. Jag har recenserat den danska filmtidskriften Kosmoramas nummer om Storbyfilm. Jag har sökt och varit på intervju för en doktorandtjänst, men tyvärr inte fått denna. Jag har knappast firat nationaldagen. Jag har varit på första spadtaget till en ”helt ny stadsdel” i Göteborg och  bevittnat stadsförnyelsens totala jippofiering – ja, ”det är nåt visst med Göteborg”, som det lät under jippots allra goast allsång.  Jag har  läst nya böcker av Per J och Per H, samt fyllt några bildningsluckor, men knappast sett så mycket film som jag borde.

Nåväl. I alla fall. I natt bär det av till Berlin igen för en dryg veckas semester. Först hade jag tänkt att lämna datorn hemma och helt och hållet koppla ner och koppla av. Men när jag insåg att det pågår intressanta utställningar på bland annat Martin Gropius Bau och att det som vanligt finns fina biografer att besöka tänkte jag att det istället kanske vore dags att ta upp bloggandet igen. Det ryktas även om att innehavaren till lägenheten jag skall bo i första tiden är ett bitet pingisfan, så pingis lär det med säkerhet bli. Med all säkerhet är det dessutom mindre snö på pingisborden än det var i februari. Och den 30-gradiga värme som rapporteras från Berlin låter ju rätt lockande, i förhållande till regnet som just nu öser ner i Göteborg.

Kommentera

