Färder i filmens värld

15 juli, 2010

På ett café i stadens centrum läser jag ut J.M.G. Le Clézios Färder i filmens värld. I denna nätta, 150 sidor långa, samling essäer om filmmediet och filmkonsten framstår Le Clézio som en biten cineast, vilket kanske inte kommer som en överraskning för den som har läst någon av hans böcker. De första filmerna såg den unge Le Clézio hemma i Nice-våningen med hjälp av en enkel handvevad projektor och ett uppspänt lakan. Filmsnuttarna kom från en av mormoderns väninnor, Gaby, som hela sitt liv hade jobbat som filmklippare och kolorist hos Pathé. Här erbjöds det mesta: ”trettio år gamla journalfilmer, vyer från Paris och från Ermenonville, okända vackra kvinnor med åtsittande liv och blommiga hattar – mormors eller Gabys väninnor, eller kanske bitar från provspelningar i Paris tionde arrondissement – dokumentärfilmer om Algeriet eller Nordeuropa, biltävlingar med mera.”

När han sedan i sexton-sjuttonårsåldern på allvar började springa på bio fanns det i Nice ett femtiotal biografer att botanisera bland och filmerna, biograferna, caféerna verkar ha varit en del av och en flykt från den brutala urbana extas, som Le Clézio skildrat i till exempel Rapport om Adam och Allt är vind. I ett kapitel om den italienska neorealismen skriver Le Clézio att han i dessa filmer såg samma värld av social konflikt och moralisk villrådighet som var hans egen. I Nice fanns samma aggressiva uppväxtmiljö, med av kriget ödelagda stadslandskap, som i Rom och andra städer runt om i Europa, där nya krig och konflikter, inte minst Frankrikes krig Algeriet, var ständigt närvarande hot.

Som Jonas Holmberg påpekat i Expressen så blir det i Färder i filmens värld ibland väl mycket redogörelse för några av filmhistoriens mest analyserade klassiker, som Bergmans Sommaren med Monika, Antonionis Äventyret och Jean Vigos L’Atalante, där Le Clezio egentligen inte säger så mycket som inte redan sagts förut. Utflykter görs också till Iran och senare Sydkorea, där Le Clézio bland annat pratar med Park Chan-Wook, känd även i Sverige för sin hämndtrilogi. Men intressantast blir det när han filosoferar i mer allmänna och personliga ordalag om filmmediet, dess egenskaper och minnesbärande funktioner och vår tids ständiga bildflöde:

”På mindre än hundra år har den samlat ett kolossalt kapital av uppfinningar, förbättringar och experiment. Bördan kunde vara förödande tung. Realism, symbolism, expressionism, fantasy, erotik, knark, naket, skräckfilmer, cinéma-verité och dokusåpa, filmer med sketcher och skämt, engagerade filmer, teve-serier, såpoperor, reklamfilmer, propagandafilmer, videoklipp, musikaler, roadmovies, psykodramer, kollektiva, anonyma, pornografiska filmer, allt har gjorts, allt har sagts, det bästa och det värsta, konst och skräp.”

Foto: Eva-Lotta Skarpsvärd

Annonser

4 svar to “Färder i filmens värld”

  1. Inte det minsta pretto said

    Fotot var fantastiskt! 😉

  2. Inte det minsta pretto said

    All the respect för dig och fotografen som orkar ta er igenom Le Clezio. Tror dock att du till skillnad från Eva-Lotta gillar hans stuff…

  3. Inte det minsta pretto said

    Har du lagt ner denna blogg? Du verkar inte ha skrivit någonting här i år.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: